Lingüística General IV:
Fonètica General (1994-95)
Joaquim LLISTERRI
Objectius
L’assignatura té com a objectiu prioritari
presentar els conceptes generals de fonètica que permetin de portar
a terme, un cop cursada, un treball descriptiu sobre llengües
particulars. Aquestes nocions s’emmarquen en la formulació d’una
teoria fonètica que expliqui de manera satisfactòria els
processos implicats en la producció i la percepció de la
parla. Alhora, l’assignatura ha de servir com a introducció a les
tècniques del treball experimental en fonètica i ha de
capacitar els estudiants per a aplicar- les en la resolució de
problemes concrets.
Programa
La delimitació del camp de treball
Abast, mètodes i objectius de la fonètica. L’estudi de la
producció, les característiques acústiques i la
percepció de la parla. Models de producció, models de
percepció i teoria fonètica. Fonètica general,
fonètica de les llengües particulars i aplicacion s de la
fonètica. Fonètica i lingüística.
Fonètica i fonologia. El paper de la fonètica dins les
ciències del llenguatge. La fonètica com a àmbit
interdisciplinar. Les eines bibliogràfiques.
El mètode experimental en fonètica
Teories i hipòtesis. Delimitació del camp de treball.
Preparació del corpus de ball. Determinació de les
variables. Selecció dels informants. Obtenció del corpus.
Tècniques d’anàlisi de la producció i mètodes
d’estudi de la percepció. La quantificació d els resultats:
nocions bàsiques d’estadística. Refutació i
validació de les hipòtesis. La presentació dels
resultats de la recerca.
La producció dels sons de la parla
Les etapes en la producció de la parla
Aspectes neurofisològics: el cervell i el control del moviment. Els
mecanismes subglòtics i la respiració. La fonació:
laringe i cordes vocals. L’articulació: el tracte vocal; cavitat
bucal i cavitat nasal. Mètodes d’estudi de la producció de
la parla.
Models de producció de la parla
La preplanificació en la producció de la parla. Plasticitat,
economia i adaptabilitat en el gest articulatori. La variabilitat en la
producció dels sons de la parla: la coarticulació. La
relació entre les unitats lingüístiques i el gest
articulatori en els principals models de producció.
Les característiques acústiques dels sons de la
parla
Descripció i classificació acústica dels
sons
Paràmetres per a la descripció acústica dels sons de
la parla: freqüència, amplitud i temps. Sons periòdics
i aperiòdics. Els sons complexos: fonamental i harmònics. La
ressonància. La teoria acústica de la producció de la
parla: model de font i filtre. Cl assificació dels sons de la
parla en funció de la font i del filtre.
Mètodes d’estudi en fonètica
acústica
El processament dels senyals sonors. L’adquisició digital dels
senyals. L’anàlisi en el domini temporal: oscil·lografia.
L’anàlisi en el domini freqüencial: espectrografia,
anàlisi espectral i predicció
../../lineal.
Les característiques acústiques
dels sons de la parla
Variació i invariabilitat acústica en els
sons de la parla. Vocals: estructura formàntica i camp de
dispersió; fonamental, durada i intensitat intrínseques;
relació entre les propietats acústiques i
articulatòries. Oclusius orals i nasals: correlats acústi
cs del mode i lloc d’articulació; explosió, VOT i
transicions. Fricatius: correlats acústics del lloc i mode
d’articulació; estructura del soroll de fricció i
transicions. Laterals i vibrants: correlats acústics de lloc i mode
d’articulació.
La percepció dels sons de la parla
L’audició
Etapes en el procés de l’audició. Oïda externa.
Oïda mitjana: la cadena d’ossets. Oïda interna: la còclea
i l'òrgan de Corti. El nervi auditiu i la neurofisiologia de
l’audició; la codificació dels sons en el nervi auditiu.
Models de la còclea i teories de l’audició.
Nocions bàsiques de
psicoacústica
El camp de l’audició. Llindar de l’audició i llindar del
dolor. Discriminació temporal i discriminació
freqüencial dels sons. Escales físiques i escales perceptives.
Els correlats perceptius dels paràmetres acústics.
Indicis acústics en la percepció
dels sons de la parla
Els indicis acústics en la percepció. Mètodes
d’estudi de la percepció dels sons de la parla. La percepció
categorial. Vocals: estructura formàntica; factors en la
percepció de les vocals; variacions contextuals i variacions de
locutor. Consonants: indicis acústics per a la percepció
de la sonoritat, del mode i del lloc d’articulació.
Bibliografia
En començar cada tema es donarà un
guió desenvolupant els continguts i una bibliografia
específica. Com a manuals generals per al curs es proposen els de
la llista que es presenta a continuació. Els manuals de coneixement
bàsic i imprescindible són: BORDEN & HARRIS (1980),
DANILOFF, SCHUCKERS & FETH (1980), LIEBERMAN & BLUMSTEIN (1988),
MINIFIE, HIXON & WILLIAMS (EDS) (1973) i PICKETT (1980).
Manuals
- ABERCROMBIE, D. (1967) Elements of General Phonetics.
Edinburgh: Edinburgh University Press
- BORDEN, G.J. - HARRIS, K.S. (1980) Speech
Science Primer. Physiology, Acoustics and Perception of Speech.
Baltimore: Williams & Wilkins.
- BROSNAHAN, L.F.- MALMBERG, B. (1970)
Introduction to Phonetics. Cambridge: Cambridge University Press.
- CATFORD, J.C. (1988) A Practical Introduction to
Phonetics. Oxford: Clarendon Press.
- DANILOFF, R. - SCHUCKERS, G.- FETH, L. (1980)
The Physiology of Speech and Hearing. Englewood Cliffs: Prentice
Hall.
- DENES, P.B.- PINSON, E.N. (1963) The Speech
Chain; the Physics and Biology of Spoken Language. Garden City, N.Y.:
Anchor Press / Doubleday (Anchor Science Study Series). New York: W.H.
Freeman, 1993 2nd ed.
- GIANNINI, A.- PETTORINO, M. (1992) La Fonetica
sperimentale. Napoli: Edizione Scientifiche Italiane.
- GIL FERNÁNDEZ, J. (1988) Los sonidos del
lenguaje. Madrid: Síntesis ( Textos de apoyo,
Lingüística 3).
- LADEFOGED, P. (1975) A Course in Phonetics.
New York: Harcourt, Brace, Jovanovich, 1982 2nd ed., 1993 3rd ed.
- LANDERCY, A.- RENARD, R. (1977)
Éléments de phonétique. Mons / Bruxelles: Centre
International de Phonétique Appliqueé / Didier.
- LIEBERMAN, P. (1977) Speech Physiology and
Acoustic Phonetics. An Introduction. New York, Mac Millan.
- LIEBERMAN, P.- BLUMSTEIN, S.E. (1988) Speech Physiology, Speech
Perception and Acoustic Phonetics. Cambridge: Cambridge University
Press ( Cambridge Studies in Speech Science and Communication ).
- MINIFIE, F.- HIXON, T.J.- WILLIAMS, F. (Eds.)
(1973) Normal Aspects of Speech, Hearing and Language. Englewood
Cliffs, N.J. : Prentice Hall.
- PICKETT, J.M. (1980) The Sounds of Speech
Communication. A Primer of Acoustic Phonetics and Speech Perception.
Baltimore: University Park Press. Austin: Pro-Ed.
- PIKE, K. L. (1943) Phonetics A Critical Analysis
of Phonetic Theory and a Technic for the Practical Description of
Sounds. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Reculls
- FRY, D.B. (Ed) (1976) Acoustic Phonetics. A Book of Basic
Readings. Cambridge: Cambridge University Press.
- KENT, R.D.- ATAL, B.S.- MILLER, J.L. (Eds.)
(1991) Papers in Speech Communication: Speech Production. New York:
Acoustical Society of America.
- LEHISTE, I. (Ed) (1967) Readings in Acoustic
Phonetics. Cambridge, Mass.: The MIT Press.
- MALMBERG, B. (Ed) (1968) Manual of
Phonetics. North Holland Publishing Company : Amsterdam.
- MILLER, J.L. - KENT, R.D.- ATAL, B.S. (Eds.) (1991)
Papers in Speech Communication: Speech Perception. New York:
Acoustical Society of America.
- SEBEOK, T.A. (Ed) (1974) Current Trends in
Linguistics, volume 12: Linguistic and Adjacent Arts and Sciences, part
4. The Hague: Mouton.
Mètode de treball i avaluació
El curs constarà de tres hores lectives
setmanals durant el segon quadrimestre del curs. Els estudiants podran
triar qualsevol dels tres procediments d’avaluació següents:
(a) quatre exercicis escrits, que consistiran en desenvolupar en cadascun
un tema seleccionat entre una llista fornida pel professor; aquest
exercici es prepararà fora de la classe i s’entregarà en el
termini d’una setmana. La nota del curs consistirà en l a mitjana
de la nota obtinguda en cadascun dels exercicis. Els estudiants que no
arribin a una mitjana de cinc seran avaluats pel procediment (b).
(b) un exercici escrit consistent en el desenvolupament
de quatre temes seleccionats entre una llista fornida pel professor;
aquest exercici es prepararà fora de les classes i
s’entregarà en el termini de dues setmanes dins el període
d’exàmens de les assi gnatures del segon quadrimestre. Els
estudiants que no superin aquesta prova s’hauran d’examinar en la
convocatòria de setembre.
(c) un treball experimental -individual o en grup -
realitzat en el Laboratori de Fonètica de la UAB sota la
supervisió del professor. Al principi del curs es
proporcionarà una llista tancada de temes entre els quals els
estudiants podran escollir. El treb all es defensarà en una
entrevista individual durant el període d’exàmens de les
assignatures del segon quadrimestre. Cal assenyalar que aquesta
opció no eximeix del coneixement de la bibliografia relativa als
temes del programa, i que s’aconsella especial ment als estudiants amb
disponibilitat d'horari.
Requisits
Els estudiants que es matriculin han de poder llegir
balls en anglès relacionats amb els temes del programa, a
més dels manuals als quals es fa referència en l’apartat 3.
Abans de començar el curs, o durant les primeres setmanes del
quadrimestre, es rec omana de repassar les nocions generals de
fonètica pròpies de l’assignatura Introducció a la
lingüística/Lingüística general I
mitjançant un dels manuals següents: DENES & PINSON
(1983), GIL (1989) o LADEFOGED (1982).
Joaquim Llisterri, Departament de Filologia Espanyola, Universitat Autònoma de
Barcelona
La pàgina va ser modificada per darrera vegada el